"Wachtyrz nōm sie przidŏ"
Na zaproszyniu stoło naszkryflane:
„Dlŏ nojstarszyj ślōnskij blogerki Micyny”, nale myślã, co
niy yno skuli mojigo bloga mie tam napytali. Pewnikiym ftoś im
pedzioł, że to jŏ robiã nojlepszy żur w Łŏgewnikach, a możno
i na całym Gōrnym Ślōnsku, beztōż musieliby sie potyn gańbić,
kejby mie tam niy bōło.
Niy kŏżdy bōł rŏd, że planujymy
tako rocznicã fajrować. Niykerzi pewnikiym mieli żŏl, że niy
dostali zaproszyniŏ, nale byli tyż ludzie, kerym te świynto niy
pasowało skuli powodōw politycznych. Posłanka Dziuk, bez przikłod,
pedziała, co ślōnskigo jŏdła to tak po prŏwdzie ani niy ma. To
wszyjsko je yno jedna ze zortōw ôd polskij kuchnie a idyjŏ
tworzyniŏ na siyła sztucznego miana „ślōnskigo jŏdła” mogła
sie narodzić yno w gowach niybezpiecznych ślōnskich separatystōw
z RAŚ. Ôna w dōma tyż warzi, ale jak w niydziela zrobi rolady, to
niy fulŏ, że to jakoś ślōnskŏ potrawa. Przeca i tak kŏżdy
widzi na talyrzu tradycyjne polske zrazy wołowe.
Zōuwizōu, na fajer prziszła kupa
ludzi. Miarkowałach, że i tak wiynkszość śnich bōła tam yno
coby se pojeść abo poôglōndać, nale tyż niyjedyn kuchŏrz
chcioł na zicher pokŏzać ludziōm swoje talynta. Nojprzōd zdŏwało
sie, że kŏżdy bydzie rŏd, bo zal bōł fest srogi, moc stołōw i
stołkōw przi ścianach, na postrzodku kuchnia, a w nij lodōwki,
ausgusy, grille, żeleźniŏki, ale tyż piece gazowe i elektryczne z
bratrułami. Na tych piecach roztōmajte gŏrki, tygliki i patelnie,
niystety wszyjsko prōzne, bo żŏdyn sie jeszcze niy doł do
warzyniŏ. Wszyjscy czekali ciyrpliwie, aże sie tyn fajer yntlich
zacznie. Ôrŏz na zal wlŏz ôrganizator, ludzie zaczli klackać, a
ôn piyknie wszyjskich prziwitoł. Gŏdoł tyż, że mieli małe
problymy, bo chcieli napytać na fajer poruch nojbarzij wywołanych
ślōnskich majstrōw kulinarnych i gyniuszōw smaku, nale pokŏzało
sie, że praje kŏżdy śnich już dŏwno umar. Jedyn jeszcze żyje,
nale wykludziōł sie kajś na Kanary i niy idzie sie śnim
skōntaktować, bo ani niy mŏ tam mobilniŏka. Yntlich gospodŏrz
pedzioł, że krōm tego wszyjskigo niy lynkŏ sie ô powodzynie
naszego trefu, bo kŏżdy z nŏs poradzi perfekt warzić i cuzamyn do
kupy zrobiymy fajer jakigo świat niy widzioł. Niystety mioł karlus
recht.
Nojsōmprzōd ôpowŏżōł sie jedyn
mały, ruby chop ze Świyntochłowic. Mioł już taki głōd, że
musioł se pojeść choć aby wodziōnki. Znŏd kajś kōncek chleba
i knobloch, z lodōwki wyciōng tuste i zaczōn warzić. Nale
niykerym ta jego inicjatywa blank sie niy podobała. Zaczli mu to
ofyn wyciepować: „Niy rōb nōm chopie gańby. My sam świyntujymy
tysiōnc lŏt ôd ślōnskij kuchnie, a ty sie asisz takōm
ańfachowōm brōutzupōm? Dyć mōmy na Ślōnsku lepsze, barzij
wykwintne jŏdło. Co ludzie na świecie se ô nŏs pomyślōm? Lepij
sie strać i niy rōb ôstudy!” Widziałach, że poruch mu nawet do
tyj zupy nacharkało.
Potyn jakŏś baba zaczła kulać
karminadle. Do nij na szczyńście żŏdyn niy bōł aż taki
frechowny. Niykerzi jij yno grzecznie radziyli, coby sie za fest niy
wyrychlała, bo take karminadle sōm dobre w dōma na beztydziyń, a
niy na tako srogo, ôficjalno imprezã. I niych se lepij warzi we
włŏsnyj kuchni, jeji familijŏ na zicher bydzie rada.
Bez tyn czŏs ftoś inkszy zdōnżōł
już uwarzić kapustã i zaczōn sztamfować kartofle. Niykerzi fest
sie radowali na ta jego ciapkapustã, nale znŏd sie nastympny
krytykant: „Ty chcesz robić panczkraut z modyj kapusty? To mŏ być
ślōnskŏ kuchnia? Chyba u wŏs w gorolyji sie take warzi, bo na
zicher niy u nŏs.” Kuchŏrz bōł rodzōny w Chorzowie, beztōż
niy doł sie tak leko przegŏdać i wartko ôdpedzioł: „Jŏ gorol?
Chyba ty! Wetnã sie, że ani niy wiysz eli ślōnske kluski to sōm
te biołe abo te czŏrne!” Takigo ubliżyniŏ to żŏdyn by niy
szczimoł. Zaczli sie prać, kartofle i gŏrnek z kapustōm ślecieli
na zol i z całego panczkrauta psinco ôstało.
To bōła piyrszŏ, ale niy ôstatniŏ
chaja na feście pod mianym „1000 Lŏt Ślōnskigo Jŏdła”.
Ludzie wadziyli sie ô wszyjsko: eli makōwki sōm lepsze na mlyku
abo na wodzie, wiela mōnki sie dŏwŏ do klōskōw, eli szałot
jarzynowy z jajcym to ślōnskŏ abo niymieckŏ potrawa, czym idzie
filować ślōnske rolady, jakich nudlōw niy śmiymy dŏwać do
tradycyjnyj nudelzupy, eli do żuru richtig niy dŏwŏ sie cukru i
tak dalij, i tak dalij. Żŏdyn już do żŏdnego niy gŏdoł za
dwoje yno „Ty giździe!”, „Ty motyko!”, a nojczyńścij „Ty
pierōński gorolu!”.
Wtynczŏs jedyn chop spod Ôpolŏ
pedzioł: „Mŏm tego za tela! Skuli tych chajōw ludzie chodzōm
głodne, a my stojymy z robotōm. Muszymy yntlich zrobić jakiś
progress.” No i jak pedzioł, tak zrobiōł. Skuplowoł poruch
karlusōw i wrŏz śniymi uwarzōł ańtop. Muszã pedzieć, że
richtig dobry, z jednyj strōny tradycyjny, nale z drugij blank
moderny, bo krōm miynsa i wszyjskich ańfachowych jarzyn wciepli tyż
rajn jakesi ôwoce (potyn pedzieli, co to bōł melōn). Fto chcioł,
tyn se pojŏd, nale niykerzi sie pogorszyli, że kuchŏrz kŏże im
za ta zupã pŏrã złotych płacić. Skuli tego wajali głośno:
„Dyć ftoś nōm doł zaproszynie na tyn fajer, tukej wszyjsko
powinno być na faty! Niych sie radujōm, że my sam prziszli!”.
Inksi zaś woleli udŏwać, że już blank głodu niy majōm.
Ôrŏz odymkły sie dźwiyrze, a do
postrzodka wkarowoł jakiś cudŏk ze srogim, możno trzistukilowym
wieprzkiym. Zwiyrzŏk musioł miarkować co go czekŏ, bo robiōł
larmo wiynksze aniżeli wszyjske goście cuzamyn do kupy. Karlus
chyciōł nōż i zaczōn ryczeć na cały karpyntel, że my Ślōnzŏki
muszymy wrōcić do korzyni i ôdciepnōńć te wszyjske polskie i
niymieckie wpływy na naszo ślōnsko kuchniã. Skuli tego zrobiymy
sam zarŏz świniobicie i choby nasz zŏcny praôjciec bydymy
rychtować krupniŏki jak za staryj piyrwy. Chop bōł blank
pofyrtany i wierzyłach, że zarŏz richtig zaszlachtuje tego
wieprzka, a nōm wszyjskim fōndnie krwawo kōmpiel. Możno inksi tyż
to widzieli, nale żŏdyn niy zrobiōł nic, coby go sztopnōńć.
Zwiyrzŏk już zaglōndoł śmiyrtce w ślypia, kej ôrŏz na zal
wparzōł Wachtyrz. Jednym szlagiym ôbalōł gupielŏka, wziōn mu
nōż, chyciōł go za kragel i wyciep na plac. A potyn pedzioł do
nŏs cosik, ô czym niy śmiymy nigdy przepōmnieć: „Ludzie,
ustōńcie sie yntlich wadzić! Musicie zasuć granice, co sōm w
waszych gowach i znojść to, co wŏs łōnczy! Wiela wieprzkōw
musi jeszcze stracić życie, zaczym to spokopicie?” I poszoł fōrt
do cyntrum mōnitoringu.
Wtynczŏs jŏ pedziała do ludzi:
„Myślã, że yntlich to kapnymy. Nale taki Wachtyrz to nōm się
zōuwizōu richtig przidŏ”.
Kŏżdy tymu przikwolōł, a nojbarzij
wieprzek.
Komentarze
Prześlij komentarz